Alfabet




Alfabetul latin român


 

Alfabetul limbii române este totalitatea literelor folosite pentru scrierea limbii române. În prezent se folosește un alfabet alcătuit din cele 26 de caractere ale alfabetului latin la care se adaugă o serie de 5 caractere suplimentare formate prin aplicarea de semne diacritice(etno-fonetice)  specifice unor ţări sau grupuri de ţări înrudite:
Litere Mari
A Ă Â B C D E F G H I Î J K L M N O P Q R S Ș T Ț U V W X Y Z
Litere Mici
a ă â b c d e f g h i î j k l m n o p q r s ș t ț u v w x y z


  • Toate literele sunt perechi: literă mare (majusculă sau capitală) – literă mică (minusculă sau de rând).

     

     

    • Cele cinci litere mai sus menționate reiau câte o literă de bază, de care se deosebesc prin prezența deasupra sau dedesubt a trei semne diacritice: căciula ( ˇ ), circumflexul ( ˆ ) și virgulița ( , ).
    • Și punctul suprapus de la i și j este un semn diacritic, dar el nu are rol distinctiv în limba română, unde i și j nu se opun literelor cu aceeași formă, dar fără punct.
    •  
    • Căciula ˇ (circumflexul deschis în sus sau semnul scurtimii folosit în transcrierea fonetică) este plasată deasupra lui a: ă.
    • Circumflexul ˆ este plasat deasupra lui a și i: â, î.
    • Virgulița , (nu sedila, care se folosește sub c în alte limbi: ș. Conform standardului ISO 8859-2, folosit pentru scrierea în mediile electronice, ș, spre deosebire de ț, apare în mod greșit cu sedilă), este plasată sub s și t: ș și ț.
  • Trebuie însă reținut că literele mari corespunzătoare lui ă, â, î, ș, ț se scriu și ele cu semnele diacritice caracteristice: Ă, Â, Î, Ș, Ț.

  • Patru litere (k, q, w, y) se utilizează în împrumuturi, în numele proprii străine și în formații bazate pe ele, precum și în unele nume proprii românești de persoane , scrise după model străin.

http://icons.iconarchive.com/icons/wackypixel/madagascar/128/Madagascar-Alex-3-icon.pngEi  învăţătorule :-Întreabă cpolilul  dacă  i se pare greu ?

 Repataţi  Literele Mari  şi spune copilului că din ele şi cu ele  este alcătuită vorbirea. Fiecărui sunet îi corespunde o literă un semne grafic. Şi din semenele  scrise este alcătuit scrisul . Comunicare  şi  mesaje citite înre doi oameni sau mai mulţi oameni. 
Normal că aceste semne încă nu sunt înţelese şi nici citite de copil, decât de învăţător. Dacă abia acum le învaţă. 








Acum repetă  cu copiii  (sau cu copilul tău)  literele mici.













În limba română

Limba română folosește cinci litere cu semne diacritice: ă, â, î, ș, ț. Aspectul și denumirea acestor semne sunt arătate în tabelul de mai jos.
Ă ă căciulă (breve); când semnul este pus deasupra unei litere ce reprezintă o vocală pentru a indica o pronunție scurtă (de exemplu o semivocală) atunci se numește semnul scurt.
 â Î î circumflex; în alte limbi valoarea fonetică a acestui semn diacritic este diferită.
Ș ș Ț ț virguliță sau virgulă, plasată sub literele corespunzătoare s, S, t, T. Variantele cu sedilă sunt foarte răspândite mai ales în redactarea computerizată, dar incorecte (vezi articolele Ș, Ț).














Toate propoziţiile  sunt alcătuite din cuvinte cu  litere exersată şi repetată la citire şi scriere A,a,B,b,C,c.
Exerciţii  de  citire  şi scriere  cu litere A,a. B,b,C,c


Ce are asinul (măgăruşul) ?
Ce este asupra arăturii ?





 Cine bucură bunica ?
Ce bucură  boul ?
Cine bătătoreşte brazda ?



Ce duce cîmpenul în câmp?
Ce este împrejurul curţii cizmarului ?




Cine doreşte deşetul ?
Ce anume dărâmă dâmpul (delaul mic)




Spune copilului  acest lucru. Cu cât  are mai multe litere ştiute bine  este asemeni bănuţilor.  la început îşi poate cumpăra îngheţată şi prăjitură. Când cunoaşte clar şi ştie bine  jumătate din alfabet  ,este asemeni când are bani să-şi cumpere jocuri şi jucării. Iar când cunoaşte alfabetul tot.Şi atunci când  îl cunoaşte clar şi îl ştie bine. Este asemeni când are  suficienţi bănuţi să-şi cumpere ce vrea şi îi rămâne  să cumpere   lucruri şi părinţilor.
După fiecare lecţie   oferă-i copilului timp de joacă şi nu-i răpi copilăria. Viaţa este suficient de grea pentru toţi. Este frumoasă ,dar grea. Ajută-l să crească armonios !


RECAPITULARE recunoaştere şi citirea fonetică a literelor






























Învăţătorule sau dragă părinte. Spune  copilului, că  lipsa de cunoaştere a literelor seamănă  cu  hăinuţa şi cu pantalonaşii  rupţi în fund , fără nasturi. Dacă îi lipsesc  toţi nasturii , colegii lui vor râde de el  şi nu se vor juca cu el. Dar cu fiecare  năsturel încheiat , fiecare literă învăţată. Alţi copii apreciază acest lucru. Băieţii vor să se joace fotbal, sau jocuri video  împreună cu el...... şi atunci când ştie  tot alfabetul îl plca şi fetiţele. Este  stăpân pe el şi are cunoaşterea necesară să spună şi să scire  cine este el..........şi mai ale "ce "şi "cine " ,nu este el! Dacă ştie tot alfabetul  are hăinuţele întregi şi la modă şi  nimeni nu  râde de el. Ci este apreciat.


Premiul acestei lecţii .

Copiază cu COPY ( Taie copiază) şi cu PASTE ( LIPEŞTE, AŞEAZĂ)  aceste imagini premiu pe  pagina  copilului . Sau ajută-l să facă asta. Învaţă-l să ştie  în viitor . Oferă-i bucuria aceasta. Cum o visează ei  cum şi-o imaginează ei. Tu  ai trăit alte vremuri. Şi ţi-ai imaginat  lumea copilăriei tale  cum ai vrut tu ,după  timpurile   generaţiei tale. Jucăriile şi desenele animate (benzile desenate ) din vremea ta au farmec  ,dar nu parţin generaţiei lor. 

Aceasta este lumea lor potrivită cu generaţia lor.  





















Acum eşti un  câştigător  în cercurile tale de prieteni. Ai colecţia complectă   Lego icon.










 








































































































































































Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu