Alfabetul latin român
Alfabetul limbii române este totalitatea literelor folosite pentru scrierea limbii române. În prezent se folosește un alfabet alcătuit din cele 26 de caractere ale alfabetului latin la care se adaugă o serie de 5 caractere suplimentare formate prin aplicarea de semne diacritice(etno-fonetice) specifice unor ţări sau grupuri de ţări înrudite:
Litere Mari | ||||||||||||||||||||||||||||||
A | Ă | Â | B | C | D | E | F | G | H | I | Î | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | Ș | T | Ț | U | V | W | X | Y | Z |
Litere Mici | ||||||||||||||||||||||||||||||
a | ă | â | b | c | d | e | f | g | h | i | î | j | k | l | m | n | o | p | q | r | s | ș | t | ț | u | v | w | x | y | z |
Toate literele sunt perechi: literă mare (majusculă sau capitală) – literă mică (minusculă sau de rând).
- Cele cinci litere mai sus menționate reiau câte o literă de bază, de care se deosebesc prin prezența deasupra sau dedesubt a trei semne diacritice: căciula ( ˇ ), circumflexul ( ˆ ) și virgulița ( , ).
- Și punctul suprapus de la i și j este un semn diacritic, dar el nu are rol distinctiv în limba română, unde i și j nu se opun literelor cu aceeași formă, dar fără punct.
- Căciula ˇ (circumflexul deschis în sus sau semnul scurtimii folosit în transcrierea fonetică) este plasată deasupra lui a: ă.
- Circumflexul ˆ este plasat deasupra lui a și i: â, î.
- Virgulița , (nu sedila, care se folosește sub c în alte limbi: ș. Conform standardului ISO 8859-2, folosit pentru scrierea în mediile electronice, ș, spre deosebire de ț, apare în mod greșit cu sedilă), este plasată sub s și t: ș și ț.
Trebuie însă reținut că literele mari corespunzătoare lui ă, â, î, ș, ț se scriu și ele cu semnele diacritice caracteristice: Ă, Â, Î, Ș, Ț.
Patru litere (k, q, w, y) se utilizează în împrumuturi, în numele proprii străine și în formații bazate pe ele, precum și în unele nume proprii românești de persoane , scrise după model străin.
Ei învăţătorule :-Întreabă cpolilul dacă i se pare greu ?
Repataţi Literele Mari şi spune copilului că din ele şi cu ele este alcătuită vorbirea. Fiecărui sunet îi corespunde o literă un semne grafic. Şi din semenele scrise este alcătuit scrisul . Comunicare şi mesaje citite înre doi oameni sau mai mulţi oameni.
Normal că aceste semne încă nu sunt înţelese şi nici citite de copil, decât de învăţător. Dacă abia acum le învaţă.
Acum repetă cu copiii (sau cu copilul tău) literele mici.
În limba română
Limba română folosește cinci litere cu semne diacritice: ă, â, î, ș, ț. Aspectul și denumirea acestor semne sunt arătate în tabelul de mai jos.Toate propoziţiile sunt alcătuite din cuvinte cu litere exersată şi repetată la citire şi scriere A,a,B,b,C,c.
Exerciţii de citire şi scriere cu litere A,a. B,b,C,c
Ce are asinul (măgăruşul) ?
Ce este asupra arăturii ?
Cine bucură bunica ?
Ce bucură boul ?
Cine bătătoreşte brazda ?
Ce duce cîmpenul în câmp?
Ce este împrejurul curţii cizmarului ?
Cine doreşte deşetul ?
Ce anume dărâmă dâmpul (delaul mic)
Spune copilului acest lucru. Cu cât are mai multe litere ştiute bine este asemeni bănuţilor. la început îşi poate cumpăra îngheţată şi prăjitură. Când cunoaşte clar şi ştie bine jumătate din alfabet ,este asemeni când are bani să-şi cumpere jocuri şi jucării. Iar când cunoaşte alfabetul tot.Şi atunci când îl cunoaşte clar şi îl ştie bine. Este asemeni când are suficienţi bănuţi să-şi cumpere ce vrea şi îi rămâne să cumpere lucruri şi părinţilor.
După fiecare lecţie oferă-i copilului timp de joacă şi nu-i răpi copilăria. Viaţa este suficient de grea pentru toţi. Este frumoasă ,dar grea. Ajută-l să crească armonios !
RECAPITULARE recunoaştere şi citirea fonetică a literelor
Învăţătorule sau dragă părinte. Spune copilului, că lipsa de cunoaştere a literelor seamănă cu hăinuţa şi cu pantalonaşii rupţi în fund , fără nasturi. Dacă îi lipsesc toţi nasturii , colegii lui vor râde de el şi nu se vor juca cu el. Dar cu fiecare năsturel încheiat , fiecare literă învăţată. Alţi copii apreciază acest lucru. Băieţii vor să se joace fotbal, sau jocuri video împreună cu el...... şi atunci când ştie tot alfabetul îl plca şi fetiţele. Este stăpân pe el şi are cunoaşterea necesară să spună şi să scire cine este el..........şi mai ale "ce "şi "cine " ,nu este el! Dacă ştie tot alfabetul are hăinuţele întregi şi la modă şi nimeni nu râde de el. Ci este apreciat.
Premiul acestei lecţii .
Copiază cu COPY ( Taie copiază) şi cu PASTE ( LIPEŞTE, AŞEAZĂ) aceste imagini premiu pe pagina copilului . Sau ajută-l să facă asta. Învaţă-l să ştie în viitor . Oferă-i bucuria aceasta. Cum o visează ei cum şi-o imaginează ei. Tu ai trăit alte vremuri. Şi ţi-ai imaginat lumea copilăriei tale cum ai vrut tu ,după timpurile generaţiei tale. Jucăriile şi desenele animate (benzile desenate ) din vremea ta au farmec ,dar nu parţin generaţiei lor.
Aceasta este lumea lor potrivită cu generaţia lor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Acum eşti un câştigător în cercurile tale de prieteni. Ai colecţia complectă Lego icon.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu